Škver Art projekt: začudna simbioza umjetnosti i industrije
Ovogodišnji festival okupio je brojne umjetnike iz Hrvatske, SAD-a, Portugala, Francuske, Slovenije, Srbije i Švedske koji su malološnjinsko brodogradilište na desetak dana pretvorili u umjetnički atelje. Nastali su impresivni murali, instalacije, performansi, projekcije, ali i grafike, plakati, crteži, fotografije i – jedna knjiga
Manifestacijom otvorenih vrata završeno je peto izdanje Škver art projekta u Malom Lošinju, umjetničkog festivala eksperimentalne i rubne umjetnosti. Malološinjsko brodogradilište i ove je godine na deset dana bilo pretvoreno u kreativnu oazu međunarodnog umjetničkog projekta. Uz domaće umjetnike fotografije, videa, slikarstva, urbane intervencije i izrade murala u projektu su sudjelovali i renomirani umjetnici iz SAD-a, Portugala, Francuske, Slovenije, Srbije i Švedske.
– Gostujući umjetnici, inače sudionici progresivne internacionalne umjetničke scene, uskladili su svoje eksperimentalne prakse s ritmom otoka, svoje ateljee zamijenili su halama škvera, a galerijske prostore otočkim ambijentima – osvrt je Dunje Janković, organizatorice manifestacije koju su podržali i Ministarstvo kulture PGŽ, Grad Mali Lošinj, TZG Malog Lošinja, Jadranka d.d. i drugi.
Integracija umjetnosti i otočke svakodnevice počela je već prvih dana festivala. U lučici u Sv. Martinu održana je ribarska fešta s video projekcijama umjetnika Boštjana Čadeža i Line Rice te analognim projekcijama Željka Baškovića.
U pozadini svega stajao je Mjesec.
– »Second moon« naziv je prostorne intervencije multimedijalnog umjetnika Davora Sanvincentija koja je obuhvaćala kružnu metalnu konstrukciju promjera deset metara, s platnom na koje su projicirane teleskopske fotografije Mjeseca. Postavljen na ulazu u uvalu, Mjesec Davora Sanvincentija reflektirao se na pučini i hipnotičkom snagom privlačio poglede prisutnih – reći će kustosica Vana Gović, jedna od suorganizatorica Škver art projekta.
Veliko finale
– Festival se nastavio Plutajućim kinom - projekcijama eksperimentalnih videa američkog labela Undervolt & co. održanim na lošinjskom brodu-dizalici Zvonko. Uslijedio je potom turnir u boćanju koji se odvijao između timova sastavljenih od umjetnika, škverana i profesionalnih igrača boća. Sajam umjetničkih knjiga, stripova, ilustracija i postera, uz projekcije animacija Festivala Eyeworks iz Chicaga, razgledati se mogao u zgradi malološinjske ribarnice, dok je ljetna terasa Gradske knjižnice ugostila Show off program, dodala je Gović.
Marijan Crtalić govorio je o nedavno održanom festivalu Željezara iz Siska, Marko Golub predstavio je Međunarodni festival dizajna Dan D iz Zagreba, o beogradskom Festivalu nezavisnog stripa »Novo doba« i »Fijuk mreži« govorila je Johanna Marcade, dok je fotografski kolektiv Belgrade Raw iz Beograda predstavio Luka Knežević-Strika koji je ujedno vodio radionicu dokumentarne fotografije koja se, uz radionicu kreativnog pisanja o umjetničkim praksama Škvera pod vodstvom ljubljanske kustosice Petje Grafenauer, održavala tijekom čitavog festivala. Radionice su rezultirale izradom zajedničkog fanzina. U nekadašnjoj Tvornici sardina zvučna imena nezavisnog stripa i ilustracije poput Igora Hofbauera, Bruna Tolića, Mathiew Desjardina, Delphine Chauvet i Johanne Marcade priredili su prvu Knjigu Škver art projekta.
– Veliko finale uslijedilo je na Otvorenim danima Škvera kada su u začudnoj simbiozi umjetnosti i industrije, u okruženju velikih hala i masivnih strojeva, prezentirane instalacije, murali i performansi gostujućih umjetnika. U nematerijalnu nadogradnju škverske realnosti posjetitelji su krenuli s muralima američkih umjetnika Aidan Koch i Alexandera Stewarta te škveranina Nikole Haluške, ali i video projekcijama Boštjana Čadeža smještenim na pročelju hale Alatnice. U kantini je prikazan kraći dokumentarac Igora Bezinovića »Mikrokazeta«. Pronađena na lošinjskom odlagalištu otpada, »Mikrokazeta« donosi fragmente osobne priče jedne adolescentice koju, dvadeset godina nakon snimanja, Bezinović uspješno pronalazi u Zagrebu, pojašnjava kustosica.
Audio i video instalacije
Osim toga, ispred Alatnice postavljena je video instalacija »Facing« umjetnika Gorana Škofića. Položen autoportret umjetnika reflektirao se u nakupini vode na tlu, statičnost je bila narušena povremenim zatvaranjem očiju. Pročelje Velike hale oživljeno je analognim projekcijama Željka Baškovića i interaktivnom videom instalacijom Line Rice baziranoj na višestrukom uslojavanju kadrova.
– Zakoračivši ispred projektora posjetitelji su postajali dijelom instalacije, njihovi pokreti su se multiplicirali i ulazili u interakciju s mističnom formom koja je lebdila sredinom kadra. Arhitekt Marko Salapura predstavio se visećom instalacijom »Carried bodies«. Fragilne linearne forme u zamračenom su interijeru Velike hale kreirale neočekivani lirski trenutak. Ema Ema Ema, Sretan Bor i Miron Milić predstavili su se impozannim muralima, dok su Anna Ehrlemark i Emelie Rondahl od dotrajalih užadi izradile neobično zidno pletivo.
Varioci škvera bili su glavni protagonisti audio-video kompozicije Gorana Škofića, a Niko Mihaljević, Vladimir Lenhart i Vana Gaćina nastupili su s performansima sound arta, služeći se analognim sintisajzerima, manipulacijom audio kaseta te raznovrsnim priručnim predmetima, zaključuje kustosica Vana Gović
Piše: Slađana Vignjević